storalejon

Alla inlägg under december 2012

Av Madelene Bäckström - 30 december 2012 00:15

Känns väldigt skönt att få lägga det här skitåret bakom mig och inleda ett nytt. Började med en relationskris för mig Och jörgen som ledde till att vi skulle skiljas. En mardröm att inte kunna få träffa sina barn hela tiden. Men märkte att jag hade ju så mycket känslor för honom kvar att jag ville inte leva utan honom. Jag kände mig bara hel tillsammans med honom och barnen. Har varit upp och nergångar sedan dess många motgångar , varit med om ett missfall under året men även blivit gravid igen. Var på semester i rättvik, leksand och örebro och barnen fick njuta av campingliv och nöjesland. Vi avslutade året med att åka till stockholm. Vi åkte igår men vi lämnade vagnarna hemma så dett blev en hl del tårar och jobbigheter :/ men man lär sig av mIsstagen.Resan igår. Tåg till stockholm. Tunnelbana till naturhisiska museet så häftigt med alla dessa naturhistorisk fenomen. God mat och besök i skaparverkstaden där dem gjorde en stjärna och en måne. Tunnelbana till hotellet. Jag och stella somnade. Resten vilade. Luna vägrade trots att hon var så trött. Tunnelbana till globen. Disney on ice, stellas ögon lyste av lycka vinkade till alla, musse, mimmi, kalle, prinsessorna och hon tyckte det var så kul. Stella satt i mitt knä vet inte riktigt hur luna tyckte det var men hon verkade jätte trött men hängde med storögdt och tyckte det var häftigt. I pausen köpte dem mimmi muggar. Efteråt var dem så trötta att dem inte orkade gå så jörgen fick bära dem till tunnelbanan :// väl på hotellet blev det massa mys film ipad spel och godis. Slocknade hela familjen och vaknade 11 timmar senare. Njöt av hotelldusch både jag och tjejerna innan hotellfrukosten som var helt otroligt god. Tunnelbana och fika 'på centralen sen memory hela vägen hem på tåget. Skönt att komma hem. Vilade. Jag somnade efter maten :/ jörgen och tjejerna gick ut och lekte sen blev det mys med astridlindgrenfilmer. Nu är det nyårafton ser jag på klockan och jag fyller år. Jag ser framemot det nya året som, bara kan bli bättre. En liten som väntar på att få komma ut och bli älskad. Körkort som ska tas och ska ta examen från högskolan. Massor av tid och kärlek med barnen och en kärlek som ska vårdas och filas. Inte alltid lätt med ett 10,5 års förhållande allt bra men även dåligt som följer med en hela tiden.Man tror att man känner varand ut:an och innan och man glömmer bort att lyssna ochatt ge, ta och att vattna.I morgon ska jag fira med släkten och familjen. Ser framemot att träffa dem.Godnattt alla och gott nytt år.Äntligen klar tog en evighet att skriva på nya ipaden.....

Av Madelene Bäckström - 18 december 2012 23:30

Idag fyller min älskling jörgen 30 år <3 började dagen med sång paket och tårta på sängen.

Har varit till västerberg med mia och lagt lite grund för min uppgift i skolan. Tror den kan bli kanonbra.

Monica min moster med man och barn var hit och grattade jörgen idag. Middag sen som jörgen hade bestämt.

Nu ska jag sova ska till västerberg i morgon igen.

Ville bara skriva grattis till min man att jag älskar honom och att han är en underbar person <3

Av Madelene Bäckström - 18 december 2012 12:49

Manipulativ:

Adjektiv till manipulera och manipulation, som adverb: "manipulativt", ett uttryck som används i psykologi och psykiatri för att beteckna beteenden, åtgärder, förhållningssätt, yttranden osv som syftar till att på ett försåtligt och ibland bedrägligt sätt få människor att i olika avseenden underkasta sig manipulatören och bete sig enligt denna persons eller grupps vilja. Det går manipulera med såväl löften som hot, beröm som klander, belöningar som bestraffningar, sanningar som lögner.


Manipulation:

1. Att med olika medel få människor att reagera på ett visst sätt utan att de är medvetna om denna påverkan.

2.
Att avsiktligt förändra och variera, som när man i engelskspråkiga texter beskriver de förändringar som en forskare vidtar i en experimentgrupp som manipulation, eller som när man använder termen manipulationsdrift (manipulation drive) om behovet att (med händerna) undersöka och konstruera.


psykologiguiden.se


Falskhet är att tala osanning och att visa handlingar som man inte kan stå för.


Att försöka få någon annan att hela tiden vara utanför, eller frösöka få någon annan människa att inte må bra. Kan handla om att man vill må bättre själv, att framstå som en bättre person, att man alltid vill ha det bättre än andra. Det kan även bero på avundsjuka.


Avundsjuka är en sjuklig eller plågande avund eller avundsamhet. Exempelvis avundsjuka över att andra skulle ha något vackert.[1] Känslan av avund kan vara varaktig. [2] Avundsjuka består ofta av en kombination av frambringade känslor som ilska, sorg och avsky.


Avundsjuka är en välbekant upplevelse i mänskliga relationer. Det har observerats hos fem månaders gamla spädbarn och äldre. Vissa hävdar att avundsjuka finns i varje kultur, medan andra menar att avundsjuka är ett kulturspecifikt fenomen.

Känslan av avundsjuka är vanligen förstärkt som en serie särskilt starka känslor, och konstruerad som en universell mänsklig erfarenhet. Avundsjukan har varit ett tema i många konstnärliga verk som försöker privilegiera engifta samtal. Psykologer har föreslagit flera modeller av de processer som ligger bakom avundsjuka och har identifierat faktorer som resulterar i avundsjuka. Sociologer har visat att kulturella föreställningar och värderingar spelar en viktig roll i bestämningen om vad som triggar avundsjukan och vad som utgör socialt acceptabla uttryck av avundsjuka. Biologer har känt igen faktorer som omedvetet kan påverka uttrycket av avundsjuka.


Att vara avundsjuk på någon kan leda till att man sårar andra för att man egentligen är avundsjuk på den personen.Att förstöra för andra kan handla om en avundsjuka som grundar sig i att man själv vill ha det så eller ha det som den andre har.


När man är avundsjuk och gärna vill ha något som någon annan har kan det hända att man tar till fula knep som t.ex att ljuga. Vissa gånger har det gått för långt, när det har blivit tvångsmässigt att ljuga då kallas det mutomani


Mytomani (av myt och mani) innebär att en person ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger; mytomanen testar om omgivningen tror på lögnerna, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte. De flesta mutomaner har inte självinsikt i det och förstår inte att dem åär sjuka. Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden.

Av Madelene Bäckström - 16 december 2012 23:25

här hemma har det hänt en hel del på senaste tiden.

December inleddes och lägenheten är julpyntad och granarna är öppen. Mysigt med advent och julmys. Tjejerna hade gympauppvisning för två helger sen dem var jätte duktiga!

På lucian var luna lucia och stella pepparkaksgumma dem var så fina lucia tåg ute och fika som dem bakat jätte fint var det!

I helgen som var så var vi på badhuset och luna tog sina första riktiga simtag och kom ca 5m sjäv shit vad duktig hon är hjärtat.

I fredags klarade jag tenta tre utav fyra denna termin så himla skönt!

Igår lagade jag mat och pappa, monica, mia och hennes tjejer kom för att fira jörgen 30 år mysigt och trevligt blev det.

Idag har jag å tjejerna haft pysseldag efter en helmysig förmiddag. Har gjort tavlor halsband och ljuslyktor och pärlplattor. Hann inte med allt så i morgon ska vi fortsätta med b.la ramar och apelsiner med nejlikor.

Jag är så stolt över mina barn som utvecklas hela tiden och tycker om att lära sig saker <3 trött blev jag men älskar sådana här dagar när mam får vara med dem här och nu.

Magen och knytet och dagarna rullar på. Illamående konstant värst på kvällen och ibland på morgonen.

I morgon är det en vecka kvar till jul. Hoppas att tjejerna får en bra jul att minnas. Mina barn är mitt allt och alltid nummer 1 i mitt hjärta. Ja till och med före mig. Deras behov går före mina så är det när man är förälder. Däremot när det går att göra något för sig själv så gör man det både för sig själv och sina barn.

Godnatt nu och trevlig tredjeadvent (ett par minuter till)

Av Madelene Bäckström - 4 december 2012 22:41

Tårar rullar ner för kinden trots att jag försöker hålla tillbaka dem. Efter att ha varit till graven med rosor till min mormor på hennes 75 års dag. Jag saknar henne jätte mycket och hon och jag har alltid haft ett speciellt band och hon kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag älskar dig min mormor och jag är ledsen för att jag inte alltid vågade visa vad jag kände.

Men ett stort grattis till dig sänder jag i tankarna många kramar! <3

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag läser ibland

Bloggar jag läser ibland


Ovido - Quiz & Flashcards