storalejon

Alla inlägg under mars 2013

Av Madelene Bäckström - 26 mars 2013 11:40

Igår:

Åkte jag och lämnade en bok på gävle högskola, stannade efter vägen hem och åt glass och njöt av finvädret.

Hämtade barnen på dagis, var ute och lekte, lämnade Luna hemma hos Mia, åkte med Stella till gympan. Stella tyckte det var roligt och hon är jätte duktig och var jätte snäll. Men jag hade fruktansvärt ont med foglossningen :/ Vi åkte och hämtade Luna och åkte hem sen. Jag kände vilken frihetskänsla den här dagen som mitt körkort har gett mig. Slippa vänta på bussen, och sitta på bussen 1 timme för att komma till gympan o.sv jag är sjukt nöjd med mig själv.


Efter gympan lagade vi mat och Philipe kom hem och åt. Jag nattade barnen och vilade i soffan sen till familjeannorlunda och dicte. Hämtade Jörgen på jobbet. Kastade mig i sängen. Jag hade så fruktansvärt ont igår jag ville nästan bara gråta. finns så mycket att göra här hemma men jag varken orkar eller kan.


Idag:

Lämnade tjejerna på dagis. Luna skulle på picknick med dagis och det var lite stressigt och Stella ville ingenting, kom lite försent men hann till picknicken. Idag har jag bestämt mig för att bara vila så jag har slagit ner rumpan i soffan. Men känner att jag börjar få ont nu, har suttit för länge, samtidigt som jag känner att jag har så ont att jag knappt kommer att komma upp. Men äta bör man väll. sen ska det hämtas barn på dagis ich här i sandviken är det ett underbart väder som vi ska ta tillvara på och vara ute och leka.


På fredag har jag tagit ledigt åt tjejerna på dagis och jag hade tänkt åka med dem till leklandet. Frågan är hur mycket jag orkar röra på mig och hur mycket dem klarar av själva nu. Jag hoppas att det går bra.


Dagens fundering:

Om jag nu har så här ont och är i veckan 21+6 hur kommer då den här sommaren att bli? Jag som trodde att jag skulle kunna njuta utav sommar, sol, semster och bad men som det känns nu och om det vill bli ännu värre så kommer jag att vara strandsatt i sommar. Jag gruvar mig för att inte kunna uppfylla allt som tjejerna vill. Åka till furuvik, astridlindgrensvärld o.sv jag kan ju knappt gå. skulle gå hem fr affären förra veckan och fick jätte ont efter halva vägen. Vad kan jag göra för att det ska bli bättre?


Längtar tills:

Ca 1a augusti eller den dagen min son kommer ut, och vi i familjen får träffa honom och lära känna honom, som vi längtar efter honom! Men vad ska han ha för namn? Jag har varit inne länge på Sonne men det vill inte Jörgen.  Luna tycker att sonne är ett fint namn. Vad tycker ni?


Ha det fint alla!! Njut av livet!

Av Madelene Bäckström - 25 mars 2013 10:09

I fredags efter dagis så handlade vi lite fredagsmys sen släppte jag av Stella och Jörgen hemma. Jag och Luna åkte till gallerian till Selmas och hade egentid och fikade, myste och pratade. Sedan gick vi och shoppade kläder till henne och Stella. Det blev hellokitty klänningar och hellokitty tights. När vi kom hem sen så gjorde vi middag och spelade spel och umgicks. Avslutade dagen med pippi på de sju haven.


I lördags åkte vi till badhuset som vanligt. Hade tagit med oss sallad m.m Luna hade simskola, hon har blivit så duktig tycker jag <3 Hoppade från trampolinens en, åkte rutecherkana m.m Efter badhuset hälsade vi på hos Mia, Amanda och Alexandra och satt och pratade. Vi åkte hem sen och Jörgen åkte och jobbade natt medans jag och tjejerna kollade på fångarna på fortet. Stella somnade i min famn <3 Hon är ju så himla go den tjejen <3


På söndagen gick jag och tjejerna ut och lekte för det var så fint väder. Gungande och klättrade i snöhögar ;) Sedan skulle vi åka till bion i Gävle. Knattebio. Jörgen ville också följa med. http://www.sf.se/filmer/kom-ketchup-sa-gar-vi/?P=Forestallningslista

Köpte läsk och popcorn och tjejerna satt fastklistrade i 35minuter och ville itne gå därifrån. Dem ville vara kvar där längre.. så nästa gång får vi kolla om det finns någon film som är längre då :) Åkte förbi IKEA och käkade pizza och glass, sen skyndade vi oss till Lunas gympa men det visade sig att den var inställd. Vi åkte hem så Jörgen fick sova. Jag och tjejerna var ute och lekte några timmar sen ville dme gå och och titta på film, bada, äta, baka och spela spel. Sen somnade dem lagom när Jörgen åkte till nattjobbet.


Jag tittade på spårlöst, jag tycker att det är ett spännande program. Blir inte så mycket tv för mig eftersom att det är 100% barnen tills dem somnar sen när dem somnat är man så trött att man däckar själv.


I morse skjutsade vi Jörgen till praktiken och sen åkte vi till dagis. Tjejerna är på bra humör på mornarna nu när de börjar lite senare och slipper stressa tycker jag. Helt otroligt vad snabbt tiden igår. Nästa år efter sommaren så börjar Luna skolan! Vi ska söka henne till vallhovsskolan, jag hoppas att fler av hennes vänner hamnar där. Jag gruvar mig lite för att hon ska tappa kontakten med hennes bästis på dagis, jag vet inte vilken skola som hon kommer att gå på.


Idag ska jag åkta till Gävle och lämna tillbaka en bok som jag har lånat. Sen efter att jag hämtat tjejerna på dagis så ska Stella på gympa. Philipe kommer hem idag också.



Har haft några funderingar på sista tiden...


Hur mycket ska man kräva av andra människor?

Hur vore det om vi kunde acceptera varandra som vi är,

och acceptera att du och jag är inte lika.

Hur vore det om vi kunde acceptera att du inte alltid vill göra som jag vill?

Men ändå älska varandra, finnas där för varandra utan att kräva något utav varandra?

Bara visa ömsesidig respekt, och förståelse för att andra känner och tänker inte som jag.

Högmod, är en av våra sju dödssynder,

att tro att man själv alltid vet bäst

kan leda till att man inte lyssnar på andra

och då missar viktiga och värdefulla saker för en själv

Högmod, att vara för stolt för att tillåta en själv att ha fel och brister

kan leda till att man sedan inte har någon att dela dem med.


Du är du och bara du vet vem du är.

Jag är jag och bara jag vet vem jag är.


Sedan har jag funderat på en sak till...

Om jag får en present av någon så blir jag JÄTTE glad oavsett vad det är, eftersom att det är ett tecken på att den personen tänkt på mig.

Men om jag skulle KRÄVA en present av någon skulle jag inte bli lika glad när jag skulle få den, eftersom att det inte är en gåva ifrån den personens hjärta.


en annan fundering...

Nu återkommer vi till KARMA som jag tidigare pratat om. Att det man ger kommer tillbaka till en. Det spelar ingen roll om jag hjälper en fattig tant som kommer inte godheten tillbaka ifrån henne utan iform av någoting annat kanske att någon annan hjälper mig. Det är något som jag tror starkt på. Om ni tänker efter nästa gång ni hjälper någon med vilja att hjälpa eller direkt ur hjärtat utan att få tillbaka något så var uppmärksam då på att något kommer att komma tillbaka till er. Jag känner starkt att flera av mina önskningar har slagit in men det är inte pågrund utav intet utan jag har i min tur fått ge till andra för att sedan få tillbaka.


sen..det här med syskonbråk och barnuppfostran..

jag har läst lite men även funderat själv..

det står mycket om att barn ska lösa sina egna konflikter och man ska inte som förälder lägga sig i barnens bråk utan dem ska lösa det själva så långt det går, om inte våld ät inblandat.. man hotar, eller skriker, eller bråkar på barnen att dem ska sluta bråka, istället för att låta dem lösa sina konflikter själv. Det menas att barnen kommer att bli bättre på att lösa konflikter om dem får lösa dem själva. Jag känner själv igen mig det hela.

Vem har inte så förälder sagt när barnen bråkat med varandra:

"sluta bråka nu annars får ni inte fortsätta att titta på filmen/vara på badhuset/får ni gå in på ert rum"? o.sv

Eller:

"Sluta bråka nu och var snälla mot varandra!"


Men tänk om jag och min man skulle bråka och någon skulle komma fram till oss och säga sluta bråka nu! Det är inte lätt för oss vuxna och bryta ett bråk utan att man löst konflikten. Eller om någon skulle säga till oss att sluta bråka nu annars får ni gå in på erat rum, jag känner själv att det är ingenting som skulle lösa problemet utan bara undertrycka känslor av aggression. Jag har då tänkt ut en lösning, att först låter jag barnen försöka lösa konflikten själva, och sedan om det inte går, så går jag emellan och löser inte deras konflikt, hittar dem inte, prediakr inte utan fungerar som en medlare, som ett verktyg för att dem ska lösa sin konflikt själva.

Hur vore det om jag klev in i deras konflikt och inte höjde rösten och sa "sluta bråka nu!" utan i stället frågade:

"Vad är det som har hänt? Varför är ni arga?" När dem sedan berättat var för dig kan man fråga:

"Vad kan vi göra för att båda ska bli nöjda eller glada igen?"

Då får barnen själva svara på sin fråga och lösa problemet själv.


I bilen förra fredagen hade vi bråkat båda barnen och jag. Tillslut pratade jag med dem där dem fick berätta hur dem tyckte att mamma skulle vara när mamma hämtade och lämnade på dagis, sen fick dem berätta hur dem skulle vara när jag hämtade dem, och hur dem sedan skulle vara på affären. Jag sa inte åt dem vad dem skulle göra, dem kom med lösningen själva. När jag kom och hämtade dem sen så kastade Luna på sig kläderna, Stella tog lite längre tid på sig men var jätte duktig, på affären var dem duktig och jag var glad och snäll när jag hämtade dem, alltså när dem fick vara med och bestämma hur det skulle vara så höll vi våra "avtal" alla 3. Det lärde mig en läxa att i fortsättningen när det gäller att lösa konflikter, så måste barnen få vara med och lösa dem. Det hjälper inte bara att säga sluta! eller sluta skrika! eller bli arg och säga sluta bråka annars får ni ingenting på affären! Istället kan vi prata om problemet och försöka lösa det tillsammans.

Det är lätt som trött småbarnsförälder att tappa humöret och inte orka, men i längden kanske man vinner energi på att lösa problemen så här.


Läste även på en sida att barn bråkar med varandra pga uppmärksamhet ifrån föräldrarna eller pga självhävdande, egenvärde. Och att det är jätte viktigt att ge barnen jätte mycket possitiv uppmärksamhet om man ska sluta uppmärksamma detas konflikter och bråk.


Hoppas att detta gav er andra som behöver en tankeställare precis som det gjorde för mig!


Puss å hej!! Ha det så bra!!


Av Madelene Bäckström - 20 mars 2013 21:04

Jag har haft jätte ont på sista tiden, foglossning. Varje dag! Så jobbigt att jag tillslut inte kunde koncentrera mig i skolan. Jag gick till min läkare och jag blev sjukskriven 2 månader i taget. Nu väntar besked fr fk och sånt kan ju också ta kål på en.


Jag körde upp förra torsdagen och klarade det så fruktansvärt skönt!
Hämtade min cittra hos per så det är underbart att ha två bilar.


Jörgen har börjat sin praktik så jag lämnar och hämtar på dagis varje dag.


I måndags var vi på bibblan spelade lånade böcker läste sen firade vi bandylagen saik och lyssnade på marcoolio.


Igår åkte vi hem och tittade på film och idag åkte vi och köpte galonvantar luna är jämnt så frussen om händerna så vi får hoppas att dem hjälper.


Vilken frihet att ha bil och körkort!!


Idag bokade jag biljetter till en barnbio på söndag. Kom ketchup så går vi heter den. Tjejerna ser framemot bio i helgen.


Längtar jätte mkt nu efter att få träffa min lilla kille i magen. Har inte kommit på nått namn än. Är nog första gången som vi inte har något givet namn som vi känner extra för..


Hur som helst så har det kännts skönt att vara sjukskriven första veckan nu jag kan vila med gott samvete utan att få ångest.


Ha det bra nu alla och ta hand om varandra och tänk på ordspråket den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket

Av Madelene Bäckström - 12 mars 2013 08:51

Förra veckan var en bra vecka. Humöret låg på topp och skolan gick ganska bra. På fredag natt åkte jag på magsjuka igen!? För andra gången i mitt liv och värre en förra gången :( så det blev en riktigt trist helg. Kunde typ inte äta nått på hela helgen. Jörgen.och tjejerna åkte till badhuset, till pappa på middag och gympa på söndagen och jag låg bara i sängen och mådde skit :(

Den här veckan har börjat dåligt. En foglossning som är värre än nånsin och ont i magen. Igår kände jag tydligt hur bebis rörde på sig ;) halva tiden har ju gått idag.

Blir övningskörning idag igen övningskörde massa igår med. Har lilla uppkörningen i morgon nervöst men ska försöka vara lugn.

Önskar alla en bra dag!

Av Madelene Bäckström - 4 mars 2013 16:29

Har träffat min lillebror ganska mkt på sista tiden. som jag sa i förra inlägget så skaffade jag ett tillfälligt boende åt honom och han har varit här ibland och hälsat på, mina tjejer har tyckt att det varit jätte roligt. Igår flyttade han vidare hoppas att han får sin lägenhet snart men tyvärr så är det väldigt lång kö på lägenheter i sandviken just nu.


Jag och Jörgen var på ultraljud förra veckan. Jag blev så chockad när damen sa att det var en kille i min mage ;) Konstig känsla, var helt säker på att det skulle vara en tjej. Men höll nästan påa tt börja gråta gud vad kul!! Och spännande! Han rörde sig jätte mycket på videoskärmen mitt lilla


I helgen var Jörgen borta i dalarna på fiskresa med sina kompisar. Vad kul att han fick tillfälle att göra något roligt bara han. Och han kom hem igår med ny energi. Jag och tjejerna har varit på biblioteket, på mosters kalas, badhuset och gjort en massa skoj men igår blev Luna sjuk helt plötsligt, hög feber utan att det är något annat. Så hon blev pigg av alvedonen och höll låda till halv 12 tror jag ;) Stella ville på dagis idag så Jörgen skjutsade dit henne efter nattjobbet och jag och Luna har tittat på film, badat, varit på promenad, lagat mat, spelat spel och nu sitter hon och ritar. Min STORA 5 åring!


Hon har verkligen växt för mig på sista tiden. Hon är jätte duktig på att räkna, skriva, siffor, duktig på att färglägga och rita, ger mig jätte fina teckningar där hon skrivit namn själv och fint ritat med hjärtan m.m man blir så jäkla stolt över henne. Nu håller hon på å ritar en jätte fint eckning åt mig och när jag tjuvkikar ser jag två jätte fina hjärtan och med hela familjens namn på. Hon är för go den tjejen <3. Stella och Jörgen är på gympan när dem kommer hem ska vi spela ett sifferspel och fika lite.


Idag har jag kännt små dunk innifrån magen, jag kan tro att det kan vara bebisen men det kan ju vara så mkt annat också ;)


Eftersom att det blir en kille så blir det till att börja titta lite efter nya kläder åt honom och kanske sälja en hel del tjejkläder som jag nu har efter Luna och Stella. Om någon är intresserad och söker nått mellan stl 50-98 så hör av er ;)

Ska även åka till biståndscenter och skänka iväg lite grejjer.


Förra veckan målade jag hallen vit och vi köpte ett vitt hallskåp där man kan ha alla kläder i. det blev riktigt bra tycker jag. Även ett vitt nytt vardagsrumsbord, lite ovant bara med ett sådant litet bord ;)


Längtar jätte mycket efter bebisen! Och det gör tjejerna och Jörgen med.. kanske Philipe också? Eller så är han trött på alla småsyskon som han nu har ;) Ska försöka hinna flytta innan men det är inte alls säkert att det hinns med. Först ska vi hitta en lägenhet som vi kan ha turen att få, tyvärr så är lägenhetsköerna låånga även till 4or och 5or. Får inte börja ställa oss på kö förrän nästa månad heller :/


Klarade ju tyvärr inte uppkörningen, antagligen på grund av nervositet, så nu ska jag göra ett nytt försök den 14/3 känns så hopplöst :(


Nej nu vill Luna ha hjälp ha det bra alla!!!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggar jag läser ibland

Bloggar jag läser ibland


Ovido - Quiz & Flashcards